Biblioteka

GODZINY PRACY BIBLIOTEKI

PONIEDZIAŁEK:  11:45 – 12:45

 WTOREK:     9:40 –  11:00

                     11:55 – 12:40

ŚRODA:         8:55 –   9:40

              10:40 –  11:55    

CZWARTEK: 8:55  –  9:55

              11:45 – 12:40

PIĄTEK:       9:45 – 11:45

              12:45 – 14:20

14 listopada przypada rocznica urodzin szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren

Urodziła się w w 1907r. w rodzinie zamożnego chłopa. Mając osiemnaście lat przeniosła się do Sztokholmu, gdzie uczęszczała na kursy zawodowe dla sekretarek, co umożliwiło jej później podjęcie pracy biurowej. W latach 1956-1970 prowadziła dział książek dla dzieci w jednym z największych szwedzkich wydawnictw literackich, sztokholmskim Raben & Sjorgren.
Zadebiutowała w wieku lat 37 tradycyjną powieścią dla dziewcząt Zwierzenia Brit-Mari (1944). Od tego czasu napisała blisko czterdzieści książek oraz sztuk teatralnych i słuchowisk radiowych. Najbardziej znane z nich to: Dzieci z Bullerbyn i Pippi Pończoszanka. Dziesięć jej powieści doczekało się adaptacji filmowych według scenariuszy samej autorki.
Książki Lindgren tłumaczone są na dziesiątki języków, wydawane w masowych nakładach na wszystkich kontynentach, zyskały popularność większą niż dzieła największych klasyków. Już jej pierwsze powieści były czymś nowym w literaturze dla dzieci; wyrażały żywiołowy bunt dziecka przeciwko światu dorosłych i ucieleśniały zarazem dziecięce „sny o potędze”. Lindgren detronizuje racjonalność człowieka dorosłego, uznając prymat dziecięcej wyobraźni. Dlatego jej książki często krytykowane były za brak wartości wychowawczych i propagowanie dziecięcej anarchii.
Pisarka jest laureatką wielu nagród szwedzkich i zagranicznych. W Polsce odznaczona została „Orderem uśmiechu”, jest także doktorem honoris causa Uniwersytetu Warszawskiego. Zmarła w Sztokholmie, 28.01.2002 roku.
Biblioteka zaprasza do wypożyczania książek pani Lindgren. Na zachętę przedstawiamy fragment z Pippi Pończoszanki o tym, jak wygląda szkoła w Argentynie. Choć nie jest to prawda, myślę, że wiele dzieci byłoby zachwyconych taką szkołą.

     „- Nie ma to jak szkoły w Argentynie – mówiła Pippi, wyniośle spoglądając z wysoka na dzieci. – Gdybyście do takich szkół chodzili! Tam ferie wielkanocne zaczynają się w trzy dni po feriach Bożego Narodzenia, a gdy ferie wielkanocne się skończą, to po tych trzech dniach są letnie wakacje. Wakacje letnie kończą się pierwszego listopada, a potem następuje ciężki okres aż do jedenastego listopada, kiedy zaczynają się ferie Bożego Narodzenia. Trzeba się jednak z tym pogodzić, bo i tak nie ma lekcji. W Argentynie nauka jest surowo zabroniona. Zdarza się czasem, że ten czy ów dzieciak w Argentynie wśliźnie się do szafy i siedzi tam, i uczy się w ukryciu, ale nie daj Boże, jeśli go matka zobaczy! Rachunków wcale w szkołach nie ma i jeśli znajdzie się dziecko, które wie, ile jest 7 i 5, musi za karę stać przez cały dzień w kącie. Czytanie mają tylko w piątki, i to wyłącznie jeśli są książki do czytania. Nigdy ich jednak nie ma.
– A co w takim razie robią w szkole? – zapytał z wielkim zainteresowaniem mały chłopczyk.
– Jedzą cukierki – odpowiedziała Pippi zdecydowanie. – Z pobliskiej fabryki cukierków idzie długa rura prosto do klasy i stamtąd całymi dniami napływają cukierki, tak że dzieci mają masę roboty z jedzeniem.
– No, a co robi nauczycielka? – zapytała jedna z dziewczynek.
– Zdejmuje dzieciom papierki z cukierków, głuptasie – odpowiedziała Pippi. – Nie sądziłaś chyba, że same to robią? Rzadko! Nawet same nie chodzą do szkoły. Posyłają brata.”

Fragment książki „Pippi Pończoszanka”


   We współczesnym świecie trudno sobie wyobrazić korzystanie z informacji bez pomocy wyspecjalizowanych pośredników. Bibliotekarz staje się doradcą i organizatorem pracy.
W szkole działa biblioteka multimedialna , które pełnią ważną rolę w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoły poprzez planowe gromadzenie, opracowanie i udostępnianie zbiorów. Jednym z głównych zadań biblioteki szkolnej jest systematyczne przygotowanie uczniów do korzystania z zasobów informacyjnych.

         
 Biblioteka posiada dostęp do komputerów i Internetu. System komputerowy może być wykorzystany jako środek dydaktyczny w trakcie zajęć w bibliotece oraz samodzielnej nauki, pisania zadań domowych czy referatów, a także poszukiwań rozszerzających własne zainteresowania i pasje. Korzystanie z Internetu w bibliotece pozwala wyrównać różnice w dostępie do informacji, a także wdrażać uczniów do samodzielnego poszukiwania i zdobywania potrzebnych informacji.
Zbiory biblioteki liczą ponad 2000 woluminów.